Přihlaš se k odběru novinek ZDE

Kontakt:   +420 731 402 949, info(a)cistysport.cz, cistysport(a)gmail.com 

© 2016 - 2019 spolek Čistý sport.  Vytvořeno týmem Čistého sportu

Hlavní jídlo..

 

Častokrát všudemožně slýcháváme, jak je důležité, aby byl náš talíř pestrý, ale kamkoli se vypravíme moc pestrosti nevidíme! A proto se naše kuchyně Čistého sportu rozhodla, že jídla námi připravovaná budou nejen pestrá, ale také, že se ze všech sil budeme snažit zatočit s nudou na talíří! :-)

 

Na úvod by bylo dobré říci, že nejsme úplní vegani, ale života zvířat i našeho zdraví si vážíme a proto si maso dopřáváme jen opravdu, opravdu výjmečně. Níže uvedené recepty pokrmů připravujeme tedy bez masa a mléčných výrobků. Avšak nemění to nic na skutečnosti, že jídla jsou plnohodnotná, nejen vrcholovým sportovcům opravdu svědčí a naprosté většině našich strávníků opravdu "jedou"! 

Polentová pizza

 

Polentu připravíme obvyklým způsobem, uvařenou ji rozetřeme do svého oblíbeného tvaru - pizza tvaru a potřeme rajčatovým pyré a směsí provensálských bylin. Nahoru můžeme dát vše, co nám chutná, zde na obrázku je použita červená cibule, rajčata, černé olivy, bazalka a mozzarella (lze nahradit tofu nebo si dát třeba s tuňákem). Teď v zimním období by se hodilo také domácí vajíčko, feferonek nebo česnekový krém.

 

Česnekový krém - pastu si můžete připravi s předem namočených mandlí nebo kešu oříšků, olivového oleje, česneku, špetky soli a kapky ume octu. 

 

                                                                       Děkujeme Andrejce Zelenkové za super recept! :-)

Cizrna na paprice s polentovým knedlíkem

 

Cizrna je velmi chutná a také bohatá na bílkoviny, je však důležité ji správně připravit, abychom mohli tyto bílkoviny využít. 

 

Cizrnu si namočíme alespoň na 24 hodin. Po té ji několikrát propláchneme čistou vodou a vaříme neosolenou na mírném plameni a postupně sbíráme pěnu. Mezi tím máme dost času připravit polévku nebo desert. Pěna se většinou objevuje v závislosti na množství cizrny déle než třeba u hrachu nebo čočky. Cizrnu vaříme v tlakovém hrnci přibližně hodinu a půl, do změknutí s větším kouskem řasy wakame. Ještě než začneme cizrnu vařit námočíme si do hrníčku s vodou řasu hidziky, kterou nakonec osmahneme a podusíme na pánvi. 

Stranou si osmahneme na jemno na měcíčky nakrájenou cibuli, můžeme ji osolit více, jelikož crzna dosud osolena nebyla a lehce ji také opepříme, přidáme 1/2 lžičky mletého muškátového oříšku a 2 vrchovaté lžíce mleté sladké papriky. Kdo má rád chilli, teď je ta správná chvíle krapet přidat. Následně k cibuli "přisypeme" uvařenou cizrnu, popřípadě i s vodou, která při vaření zůstala v tlakovém hrnci. Množství závisí na porcích, které bychom rádi připravili. Vše dobře zamícháme, ochutnáme a případně dosolíme. Pokud jídlo dosolíme je dobré jej ještě chvíli zahřívat. Czrnu můžeme zahustit špaldovou a pohankovou moukou a vhodné je přidat také jednu rosltinnou smetanu nebo neochucenou sojkyšku. Na závěr můžeme přidat ždibec šťávy z citrónu nebo pokud by nám chyběla v cizrně trocha sladké chuti přidáme rýžový sirup. Použít můžeme opět ume ocet, nebo lžíci či dvě sojové omáčky tamari.  

 

Knedlíky si napaříme na páře, společně s plátky tempehu. Na pánvi si na trošce másla krátce osmahneme namočenou hidziky řasu, kterou zalijem několika lžícemi sojové omáčkou Johsen Shoyu a necháme pár minut podusit. Takto upravené hidziky pak použijeme na ozdobení cizrny. Řasy však mají i pozitivní vliv na trávení luštěnin. Stejně tak můžeme použít koření Tekka, které díky svým enzymům pomáhá procesům trávení, ale táké podporuje naše srdce, cévy a krevní oběh.  

Segedýňák s chlebíkem

 

Jelikož nám na zahradě pomalu dozrává zelíčko, níže Vám uvádíme recept na náš segedýnský gulášek! Byl vynikající! 

 

Na trošce kvalitního olivového oleje osmahneme najemno nakrájenou cibulku, osolíme ji a opepříme pár kuličkama barevného pepře. Po chvilce cibuli zasypeme pokud možno čerstvou mletou sladkou paprikou a zalijeme hrníčkem zeleninového vývaru. Hrnec přikryjeme pokličkou a pár minut necháme cibuli dusit. Následně přidáme naše domácí kysané zelí a nebo kupované otické. Opět dle chuti jemně osolíme a dusíme pět až deset minut. Následně přidáme na větší kousky nakrájený tempeh nebo robi. Chybět by neměl také kousek uzené tofu. Do guláše můžeme přidat na kousky vařené či lépe pečené brambory nebo batáty. Na závěr segedýňák zjemníme rostlinnou smetánkou a dochutíme umeoctem a sojovou omáčkou tamari.

 

K segedýňáku nakrájíme kváskový chléb, polentový, jáhlový či domácí houskový knedlík.

Karbenátek s kedlubnovým zelím a brambory

 

Karbenátek jsme připravovali z uvařené jednozrnky, pohanky a rýže, celozrnné pšeničné mouky BIO, hrašky a koření (rozmarýn, tymián, pepř). Těsto jsme jemně osolili, obalili v hrašce a kladli na rozpálenou pánev s kapkou olivového oleje. Po chvilce karbenátek otočíme a pečeme či smažíme z druhé strany.

 

Kedlubnové zelí je vynikající! K přípravě jsme použili 8 kedlubnů (zhruba kedlubna a půl na porci) a cibuli. Cibuli osmahneme v hrnci, nasledně jemně osolíme a přidáme nahrubo nastrouhaný kedluben. Jemně opepříme, podlijeme a dusíme přibližně 25 minut. Na závěr dochutíme umeoctem, či dosladíme rýžovým sladem a zlehka zahustíme špaldovou či pohankovou moukou.

 

Brambory nakrájíme na menší kousky, několikrát omyjeme studenou a teplou vodou, posypeme curry kořením a jemně osolíme. Pečeme přibližně 30minut v troubě. 

 

Na sálátek jsme použili naklíčené mungo fazolky, čerstvou petrželku, řapíkatý celer, jednu červenou papriku, salátovou okurku a umeocet s olivovým olejem.

 

 

Dýňovka s bulgurem a čočkovým karbenátkem

 

Podzimní dýňovou večeři pro nás připravila naše týmová kuchařka Magdalénka. 

 

Na omáčku jsme použili cibuli, dýni hokajdo, mrkev a silný zeleninový vývar. Do vývaru použijeme mrkvovou nať, kousek celeru a petržele, dužinu a semínka z vnitřku dýní, nové koření, bobkový list, pár kuliček jalovce a pepře.

 

Cibuli nakrájíme na měsíčky a osmahneme ji na přepuštěném másle. Dýni na krájíme na kousky, ale není potřeba ji loupat. Přišli bychom tak o spoustu minerálů a plnou chuť omáčky. A přibližně po 5 minutách ji přidáme k cibuli. K cibuli a dýni nakrájíme také mrkev, přiměřeně sypneme muškátový oříšek, tak asi dvě špetky :-) a vše necháme chviličku zahřát. Pak přilijeme hotový vydatný vývar, který omáčce dodá bohatou chuť. A vaříme. Po změknutí mrkve vše rozmixujeme a zjemníme rostlinnou smetánkou. Velmi zajíavá chuť nám vznikne, když omáčku zjemníme kokosovým krémem.

 

Uvařenou čočku smícháme s nastrouhanou cuketkou nebo patyzónem, směs zahustíme hraškou, přidáme majoránku, jemně osolíme, opepříme a tvarujeme karbenátky. Ty obalíme v hrašce nebo v pohankové či špaldové mouce. A jednoduše smažíme na přepuštěném másle.

Chtěli byste vidět další fotky k tomuto receptu? Třeba jak jídlo vypadalo na talíři a kdo je připravoval.. Pak jednoduše klikněte tady, a projďte si fotky na rajčeti.

Celozrnné špagety se zeleninou a bešamelem

 

Toto skvělé jídlo jsme připravovali na jarním soustředění letos v Toskánsku.. a bylo opravdu vynikající!

 

Špagety jsme podávali smíchané společně s předem připravenou zeleninou a vše ozdobili domácím bešamelem z kešu oříšků a rostlinné smetánky. 

 

Prvně na olivovém oleji osmahneme cibulku nakrájenou na jemná půlměsíčky. Přidáme špetku oregána, pepře, rozmarýnu.. mírně osolíme a přimícháme nakrájený petržel, mrkev, v podzimním období určitě dýni, trochu celeru a vše ještě zakápneme olejem malinko podlijeme a podusíme dvě minutky. Pak do zeleninky přepasírujeme dva až čtyři stroužky česneku. Následně vše vmícháme do těstovin.

 

Bešamel připravíme z předem namočených kešu oříšků, které řádně rozmixujeme a zjemníme některou z rostlinných smetánek. Důležitý je poměr vody a kešu (2:1). Bešamel jemně dochutíme stroužkem česneku, podrcenou opraženou mořskou solí, muškátovým oříškem a pár kapkami ume octu či sojové omáčky tamari.

Koprovka se seitanem a jáhlovým knedlíkem

 

Cibuli krátce osmahneme na olivovém oleji. Přidáme špetku kmínu, pepře, pár kuliček nového koření a trošku bylinného peprníku. Jemně osolíme a přidáme kousky nahrubo nakrájené zeleniny, tedy petržele, celeru, popřípadě květáku či pastiňáku. Petržel není potřeba oškrabat. Natě, slupky a popřípadě i jiné odřezané kousky zeleniny můžeme použít na vývar. Tyto kousky by samozřejmě neměly být plesnivé a měli bychom je řádně omýt!

 

Zeleninu mírně podlijeme a dusíme do změknutí. Následně vyjmeme nové koření, přidáme roslinnou smetanu a vše rozmixujeme. Dle potřeby a hustoty omáčky přidáme zeleniový vývar. Na závěr přidáme nasekaný kopr. 

 

Seitan osmahneme na pánvičce a zakápneme sojovou omáčkou tamari. Knedlíčky napaříme na páře. Talíř můžeme ozdobit čerstvým pickles nebo zeleninovým salátkem.

 

 

Šoulet s celerovým špekem

 

Půlený žlutý hrášek i kroupy si den předem namočíme s kouskem (3cm) řasy wakame. 

 

Namočený hrách a kroupy vaříme společně v tlakovém hrnci v dostatečném množství čisté vody, na poměru hrachu a krup až tak nezáleží. Během vaření postupně sbíráme pěnu a poté vodu jemně osolíme. Zakryjeme a vaříme na mírném plameni přibližně 45min, případně déle. Hrášek s kroupami by měl být jednoduše rozvařený. Na závěr šoulet jemně dochutíme sojovou omáčkou tamari, ume octem, případně misem rozmíchaným v trošce teplé vody. 

 

Celerový špek připravíme nakrájením celeru na drobné kostičky a osmažením nejlépe na přepuštěném másle nebo trošce olivového či řepkového oleje.

 

Talíř ozdobíme nakrájeným pórkem, mrkví a cibulkou, které zakapeme umeoctem.

 

Obalovaný tempeh se zeleninovým bulgurem

 

Očistíme a nakrájíme si světlou a červenou cibuli, pórek, mrkev a jednu žlutou papriku. Vše mírně osolíme, krátce orestujeme na olivovém oleji na pánvi, zakápneme balsamikem a vmícháme do uvařeného bulguru či japonskou sojovkou tamari.

 

Bulgur s orestovanou zeleninkou zjemníme rostlinnou smetánkou.

 

Čerstvý nebo uzený tempeh si nakrájíme zhruba na čtyři plátky a namočíme jej do marinády z olivového oleje, pár kapek ume octu, přepasírovaného česneku a čerstvého oregána. Mezi tím si připravíme kaši z hrašky a vody, ve které tempeh obalíme. Obalený tempeh osmahneme na přepuštěném másle nebo kokosovém tuku.

 

Vše ozdobíme čerstvou podzimní červenou cibulkou nebo domácím picklesem.

 

Houbová omáčka se seitanem a rýží natural

 

Omáčku s houbami a seitanem připravíme následovně.. Na pánvi na trošce olivového oleje si krátce osmahneme čerstvé nebo sušené houby (3-4min.). Stranou v hrnci si nakrájime cibuli na velmi jemné plátky, které osmahneme na přepuštěném másle. V průběhu smažení vše jemně osolíme, přidáme 1/2 uzeného nakrájeného tofu, pár špetek kmínu, špetku muškátového oříšku a dvě lžíce sojové omáčky. Smažíme dokud cibulka nedostane pěknou barvu. Pak přidáme tamari a třetinu osmahnutých hub. Mírně podlijemem případně dosolíme a dusíme přibližně 15 až 20 minut.

 

Poté vše řádně rozmixujeme a přidáme jednu celou rostlinnou smetánku. Následně do vzniklé omáčky vmícháme dvě třetiny zbylých hub a nakrájený seitan speciál. Dochutíme ume octem, sojovou omáčkou nebo pšeničným či rýžovým sirupem.

 

Rýži natural vaříme v tlakovém hrnci v dostatečném množství vody alespoň 40minut. Na talíři pak kopečky ozdobíme červenou řasou dulse.