Přihlaš se k odběru novinek ZDE

Kontakt:   +420 731 402 949, info(a)cistysport.cz, cistysport(a)gmail.com 

© 2016 - 2019 spolek Čistý sport.  Vytvořeno týmem Čistého sportu

Různé alternativy bílkovin, jimiž ulehčíme našemu tělu

Jako sportovci, trenéři a vysokoškolsky vzdělání lidé v oboru, jsme přesvědčeni, že maso ani živočišné potraviny ke zdravému životu potřeba nejsou. Přesto si nemyslíme, že je zapotřebí je z jídelníčku striktně vyloučit.  V případech silových, rychlostně silových nebo silově vytrvalostních sportů může být absence živočišných bílkovin důvodem k poklesu výkonnosti. Naopak u čistě vytrvalostních sportů je absence živočišných potravin, dle našeho názoru postaveném na mnohaleté zkušenosti, ku prospěchu.  

Každá potravina ovlivňuje nejen naše fyzické tělo, ale také naši nervovou soustavu a náš mentální a psychický svět. Na toto téma je popsána řada publikací. Např. jednotlivé aminokyseliny mohou podněcovat bdělost nebo laxnost, růst svalů nebo kostí, agresivitu nebo vyrovnanost, metabolickou rovnováhu, rychlost hojení atd. 

 

Pokud se zadíváme na rostliny, kvalitní bílkoviny jsou v luštěninách a luštěnin je obrovské množství! Bílkoviny se nacházejí také v každé obilovině a cereáliích (zvláště bohaté např. quinoa, teff nebo amarant..) U obilovin pak zaujímá větší procento sacharidová složka. Rostlinné bílkoviny je vhodné kombinovat. Alternativ je celá řada:

  • Robi - mnoho druhů

  • Goody Foody

  • Seitan a skvělý je seitanový řízek

  • Uzené, marinované a jiné druhy tofu 

  • Tempeh

  • Klaso 

  • Cerie

  • Rostlinné speciality Wheaty

Spoustu bílkovin je také v těchto potravinách:

  • Burákové máslo

  • Humus 

  • Ořechové a semínkové pasty - ty obsahují také vysoké procento kvalitních tuků

  • Vegan protein - ten lze přidávat do kaší, šejků, smothies apod. 

Sami ve své stravě zařazujeme maso opravdu příležitostně, přesto podstupujeme náročné tréninky, soutěže a závody a s deficitem bílkovin se nepotýkáme. 

Pokud přece jenom maso zařazujete častěji, je dobré vědět proč si připlatit a koupit si maso z menších chovů. Domácí chov a chov volně se pasoucího dobytka či drůbeže zajistí vysokou výživovou hodnotu masa. V mase jsou obsažený zdravé - nenasycené mastné kyseliny, maso neobsahuje chemickou stopu (pesticidy, herbicidy, antibiotika) a navíc je o zvířata dobře postaráno..

Je velmi vhodné a doporučujeme pravidelně zařazovat české sladkovodní ryby v kombinaci s různými druhy obilovin a luštěnin. Pokud konzumujete živočišnou bílkovinu, je vhodné doplnit talíř o čerstvou zeleninu nebo salát. Vyhněte se konzumaci živočišné bílkoviny s luštěninami nebo brambory. 

Tabulka s luštěninami v pdf.

Jak předcházet nadýmavosti nejen u luštěnin..

  • Mnoho nestravitelných sacharidů se nachází ve slupce. pokud máte potíže s trávením zařazujte spíše loupané luštěniny.

  • Před vařením luštěniny dlouho namáčejte - namáčením se vyloučí inhibitory trávení. Vodu pak samozřejmě vylijte a vařte danou luštěninu v čisté vodě.

  • Zařazujte luštěniny pravidelně v menším množství.

  • Nekombinujte luštěniny s živočišnou bílkovinou - párkem nebo vejcem. 

  • Při vaření přidejte k luštěninám kousek řasy wakame nebo kombu. 

  • Pokud potíže přetrvávají, je velmi vhodné zařadit trávicí enzymy v tabletách po každém náročnějším jídle. 

Solíme luštěniny při vaření.. ano nebo ne?

  • V průběhu vaření luštěniny solit můžeme. Osobně je solíme na kempech v průběhu vaření zhruba v polovině doby, která je pro uvaření potřebná. 

Ingredience na skvělé karbanátky, třeba na vegie burger..

V zimě potřebujeme spoustu energie proto můžeme zařazovat způsoby přípravy jídel jako jsou pečení nebo smažení a můžeme si zkusit připravit také tempuru. Z luštěnin a obilovin jsou vynikající karbanátky. Níže jsme pro vás připravili seznam surovin, ze kterých připravíte vynikající karbanátky. 
  • Uvařená obilovina - základ může tvořit uvařená obilovina - jáhly, rýže..
  • Hraška - hraška je hrachová mouka, která se používá na zahuštění nebo obalení
  • Cibule a různé druhy zeleniny 
  • Koření
  • Nastrouhané uzené tofu nebo tempeh
  • Smažit můžete na přepuštěném másle v kombinaci s kvalitním olivovým olejem. Po každé várce karbanátku zbylý olej vytřeme ubrouskem a začneme od začátku.