Přihlaš se k odběru novinek ZDE

Kontakt:   +420 731 402 949, info(a)cistysport.cz, cistysport(a)gmail.com 

© 2016 - 2019 spolek Čistý sport.  Vytvořeno týmem Čistého sportu

ŠESTI DENNÍ PŮST?

V posledním newsletteru jsem "nakousl" téma půstu a řekl jsem si, že nebudu jenom psát a doporučovat, ale že šťávový půst vyzkouším sám na sobě. K tomu rozhodnout se mi pomohla chuť a zvědavost pustit se do nové věci a také mě motivovala moje mamka, která zvláště v poslední době, coby zdravotní sestra a záchranář, kvůli své únavě a zdravotním obtížím, potřebuje odpočinek - regeneraci jako sůl. 

Půst jsme nedrželi šedesát dní tak jako Joe Cross, ale i šest dní stačilo na to, aby se u nás začali dít zajímavé věci. Je potřeba říct, že ač se snažím jíst vyváženě a živočišné potraviny zařazuji v jídelníčku velmi zřídka, stále konzumuji poměrně velké množství pečiva a skrytého cukru. Asi největší zdravotní obtíže u sebe pozoruji s dechem a zahleněním a přestože mám vynikající kvalitu spánku, bývám zvláště odpoledne unavený. Konzumace šťáv a absence pevné stravy výrazně zlepšila kvalitu mého dechu a zahlenění takřka zmizelo. Pozitivní změnu jsem zaznamenal také v souvislosti s únavou. 

I mamka se drží alespoň z části zásad vyvážené stravy. Omezuje živočišné potraviny, pravidelně zařazuje v jídelníčku celé zrno a jako celiak se vyhýbá potravinám obsahující lepek. Přesto se potýká s výkyvy chutí a nálad. V poslední době pociťuje bolesti a ozvěny ve spánkové oblasti a mimo jiné oční lékař diagnostikoval zvýšený nitrooční tlak, který již přechodně  řadu týdnů v očích pociťuje. 

Konzumace šťáv a zeleninových vývarů výrazně ovlivnila v pozitivním slova smyslu její vitalitu a odhodlání k různým aktivitám. Bolesti a ozvěny v uších úplně ustoupily a stejně tak zcela zmizel nitrooční tlak. Tyto změny se odehrály v průběhu 3 a čtvrtého dne. 

V prvních dvou dnech půstu jsme oba zaznamenali občasné mírné bolesti hlavy, které po krátké době odezněly. Je velmi důležité pravidelně pít nejlépe čistou filtrovanou vodu. (Skvělé zkušenosti mám s filtracím systémem NATURGREEN). Samozřejmě jsme v průběhu šťávové diety měli často chuť na klasické tuhé jídlo a mnohdy to byl opravdu boj. Z odšťavněné dřeně jsme navíc našemu táťkovi připravovali placky, které nádherně voněly a to bylo doopravdy náročné.. Člověk si pak uvědomí, jak je pro něj jídlo emočně významné a jakou pro něj má cenu každý kousek. To jsem si dříve nikdy takto neuvědomoval. Je lehké mluvit o lidech, kteří trpí hladem, ale nikdy se k takovému pocitu hladu ani nepřiblížíme..

SPORT  a TRÉNINK v průběhu půstu?

On to tak úplně ve správném slova smyslu půst není. Tělu dodáváme látky, které potřebuje, pijeme vodu a můžeme si připravovat také teplé zeleninové vývary, o kterých bych se rád rozepsal zase někdy příště. Je pravdou, že pokud v průběhu půstu chceme nějaký čas věnovat také sportu (nemělo by se jednat o závod, náročnou formu tréninku apod.) je zapotřebí pít šťávy ve větší míře. Nedokážu Vám přesně říct kolik by měl člověk šťáv vypít, není potřeba jich vypít mnoho, ale je důležité je střídat a mít na výběr z celé řady zeleniny a případně také ovoce, které přidáváme do odšťavňovače jako koření :-) Mě se podařilo každý den trénovat a strávit v průměru alespoň dvě hodiny na kole, v teniskách nebo na bazéně. Rozhodně je možné s mírou sportovat!

KTEROU ZELENINU JSME ZAŘAZOVALI?

  • okurky

  • mrkev

  • petržel

  • celer

  • cukety

  • dýně

  • zelí - červené i bílé

  • papriku

  • špenát, celerovou nať a petrželovou nať

  • cibuli

  • kapustu

  • červenou řepu

  • meloun

  • atd.

Do šťáv jsme také sem tam přidali šalvěj, mátu, rozmarýn a další bylinky..

RECEPTY:

ZELENINOVÉ PLACKY Z ODŠŤAVNĚNÉ DRTĚ

250g odšťavněné drtě

100-150g hrašky

4 stroužky česneku

oblíbené koření nebo curry koření

trochu soli

Použijeme jakoukoli odšťavněnou drť, může být klidně s trochou ovoce.

Do této rozmixované a odšťavněné zeleniny přidáme hrašku rozmačkaný 

česnek, koření a sůl. Následně tvoříme placičky, které klademe na rozpálenou 

olejem nebo máslem lehce vytřenou pánev. Po 5-8min dle intenzity plamene,

placičky obracíme. Podáváme s hořticí a kváskovým chlebem nebo klasicky 

s polentovým knedlíkem a například dýňovou omáčkou. 

Před náročným tréninkem můžeme do těsta zapracovat také bílé nebo uzené tofu případně tempeh. 

JAKÉ JSME ZAŘAZOVALI OVOCE?

  • především jablka ze zahrady

  • hrušky

  • švestky

  • granátové jablka

  • citróny

  • později také pomeranče

  • kiwi

  • kaktusové plody

  • mango

  • atd.