Přihlaš se k odběru novinek ZDE

Kontakt:   +420 731 402 949, info(a)cistysport.cz, cistysport(a)gmail.com 

© 2016 - 2019 spolek Čistý sport.  Vytvořeno týmem Čistého sportu

Jak a proč šťávy vlastně fungují..

Zelenina a ovoce obsahují obrovské množství jedinečných látek, které jsou pro náš organismus velmi prospěšné a řekl bych, že pro správnou funkci našeho organismu (imunitní systém, trávení, látková výměna, regenerace tkání apod.) jsou přímo nezbytné. Je důležité poznamenat, že tyto jedinečné látky jsou esenciální a to znamená, že si je sami v naprosté většině v našem těle "nevyrobíme".

Můžeme se na to podívat z pohledu samotných rostlin. Aby přežili nápor virů, plísní, bakterií a parazitů, museli se sami ve svém vývoji tyto látky naučit vytvářet. Měli bychom být vděčni za to, že v každém koutě naší planety rostou různé druhy ovoce a zeleniny, které přišly na to, jak přežit. Tuto genetickou informaci předávají po tisíce let ve svých semínkách. 

CO ŠŤÁVY DOVEDOU V NAŠEM ORGANISMU?:

  • v našem organismu řeší nedostatek důležitých látek tzv. NUTRIČNÍ DEFICIT

  • šťávy dokážou vyřešit v našem organismu TOXICITU

  • dovedou organismus velmi rychle vyživit

  • posilují náš imunitní systém

  • zeleninové šťávy správným směrem upravují metabolismus tuků - tedy redukují naši váhu (pozor na ovocné šťávy, které jsou zdrojem velkého množství fruktózy a tento bod pro čistě ovocné šťávy neplatí. Ovoce by mělo být "kořením").

  • zelenina i ovoce jsou dostupné a prakticky si je sami můžeme vypěstovat!

  • chuť je vždy trošku jiná a často nás dovede překvapit..

  • šťávy organismus zasytí, ale při tom nechají trávicí trakt takřka odpočívat. 

Zamyšlení nad působením a shrnutí..

Pevná podoba stravy si vyžádá v průběhu trávení značné množství energie a minerálních látek k tomu, aby se do organismu dostaly živiny obsažené v této stravě. Mnohdy tuhá strava neobsahuje žádné aktivní - živé látky tzv fytonutrienty. Naproti tomu u šťáv je proces trávení velmi rychlý a funkční látky jsou okamžitě vstřebávány do krevního oběhu a mohou být do několika minut využitý na obnovu, očistu a uzdravení vašeho těla. 

Proč dávat přednost zeleninovým šťávám?..

Zeleninové šťávy obsahují mnohem méně fruktózy než je tomu u ovoce. V historii jsme fruktózu - ovocný cukr, přijímali ve stravě jen velmi výjimečně a pro organismus byl vzácný. To znamenalo, že pokud člověk přijal fruktózu ve formě ovocných plodů, takřka okamžitě tuto energii přeměnil na tuk, který byl uložen v játrech a poté rychle převeden do podkožního tuku. Toto platí pro situace, kdy je fruktóza přijímána vzácně. 

 

Dnes je fruktóza prakticky úplně ve všech potravinách kolem nás. Jistě ji všichni potkáváme v potravinách pod názvem glukózo-fruktózový sirup. Touto čistou formou energie zbavenou minerálních látek a enzymů, ve které jsou obsaženy prakticky pouze monosacharidy (glukóza a fruktóza) se sladí mléčné výrobky, limonády, omáčky, zavařeniny, šťávy, sladké pečivo, doplňky stravy, energetické tyčinky a mnoho mnoho dalších potravin. Používá se především z důvodu své sladivosti a chuti, která danou oslazenou potravinu "ovocně" zvýrazňuje a člověk ji pak automaticky vyhledává a jednoduše mu více chutná. Fakt, že přijímáme monosacharidy prakticky denně a fakticky v obrovském množství potravin vede k viscerální obezitě - to znamená, že máme své orgány doslova obaleny tukem (především játra) a orgány nedokážou správně fungovat. To platí především pro populaci fyzickým pohybem spíše pasivní. 

Pokud jsme aktivním sportovcem, není pro nás fruktóza tak záludná jako u člověka, který nesportuje. Přesto bychom měli být s fruktózou opatrní jelikož ovlivňuje metabolismus cukrů a může mít vliv na inzulinovou intoleranci. Laicky řečeno pokud ve stravě přijímáme cukr - fruktózu, organismus k jejímu metabolismu nevyužívá insulin. To je důvod, proč se fruktóza rychle mění na tuk. Opět doporučím film, kde je princip velmi pěkně vysvětlen. - That Suger film, V tomto filmu australan Damon Gameau kritizuje více méně ovocné šťávy a především jejich konzumaci v obrovských množstvích zvláště v Americe. 

Ovoce by pro nás v každém případě mělo být občasným doplňkem našeho jídelníčku, tak jak tomu vždy v minulosti bývalo. Zvláště pak v letních a podzimních měsících. Oproti tomu zelenina obsahuje více složitějších sacharidů a hodí se prakticky v každé podobě a v jakémkoli množství.  

V obchodech bychom tedy měli vybírat šťávy alespoň s určitým obsahem zeleninové složky. V barevných lahvičkách, které si můžeme koupit a odnést domů, je prakticky vždy ovocná složka. Až na zelnou šťávu neznám výrobce, který by do prodávané šťávy nepoužil ovocnou složku. V naprosté většině případů je majoritní složkou jablečná šťáva. TO JE HLAVNÍ DŮVOD PROČ SI ŠŤÁVY PŘIPRAVOVAT DOMA a volit především zeleninu a ovoce použít k mírnému dochucení a oslazení! Více zmíním v popisu svého vlastního šťávového postu. 

Na našich sportovních kempech, soustředěních a výživových kurzech jsou nově šťávy ze zeleniny a ovoce součástí jídelníčku.